söndag 17 maj 2020

Byggjobb på gång

Mer än halva maj avverkad och ännu har vi inte haft tvåsiffrigt på utomhustermometern.
Inomhus har vi desto varmare och vi prisar vår fina stuga!
Vattnet i brunnen rinner sakta till, vi har vatten i kranen men använder det ytterst sparsamt, så det inte ska ta slut igen. Vi mäter vattenståndet i brunnen varannan dag, det är lågt!



Välfyllda grytor! Det smälter inte fort!
Fast det går att skynda på med lite eld under grytan.

Tjälen är kvar i marken, liksom snöhögar och det finns inte tillstymmelse till grön skiftning på björken. Häggen börjar få lite bladknoppar men långt till blomknoppar. Våren har kommit ung lika långt som till Uppsala för sju veckor sen när vi kom till Sverige. Men ...den som väntar på något gott...väntar ju alltid för länge..
Lasse är igång med byggnationer..
Ny trappa till stugloftet då den förra var väldigt brant med smala trappsteg så vi fick gå sidledes men nu är den bred och fin att gå på.


      Jobb med trappan!

    Så var det klart!

Mera byggnader- det bidde inget växthus, men en växthusvägg mot en av friggebodarna i söderläge.



Här är en lämplig plats för växthusvägg, i söderläge.





  Det växer fram ...




Lite målningsarbete.
Får torka på komposten som Carl, 14 år
och morfar Lasse byggde förra sommaren


Glasfönstrena på plats.

En detalj- vad händer på vintern när snön rasar nerifrån plåttaket?
Kan nog krossa hela bygget! Bäst att ordna så vi kan ta bort fönsterrutor och plasttak på hösten.
Det är fixat!


Det blir varmt därinne, kände vi.
 Tur att takluckan kan öppnas.



Några dagar tog det att färdigställa...

Vi har skaffat pallkragar till rädisor, morötter och olika salladssorter.



Platsen för bastutunnan är utmärkt. Marken behöver jämnas till då det lutar för mycket, en grusbädd  ska anläggas och i slutet av juni kommer Träbyggarna från Kalix/ och monterar upp bastun.




Här ska bastun stå!
Med panoramafönster mot älven.

Jag har satt lite frön i inneväxthuset, det växer väl ”så där”,
knappt något alls, men salladskrassen på köksbordet har fått lite fart.





Det, som inte växer så bra är salladssorterna, tomater, rädisor och morötter.
Förhoppningsvis trivs de bättre utomhus i pallkrage när/om  värmen kommer.
Förutom salladskrassen växer också basilika, timjan, tagetes riktigt bra.
Ringblommorna dör däremot, en efter en..


Har ”skördat” några blad krasse och timjan till salladen.

Bakverken blir bättre. Lasse uppskattar småkakorna mycket, det gör jag också.
Idag blev det ciabatta- bröd. Jättegoda.





3 kommentarer:

Tiina M sa...

Trevligt att följa dig/er uppe i norr, inte bara i Huay Yang!
Jag bor i Örebro län och visst har vi grönt och häggen blommar, men nattfrosten vill inte ge sig! Vintern har svårt att släppa taget...
Jag gillar också att odla, har massa pallkragar till det (12 stora och 3 små just nu). Med artros i knäna är det skönt att kunna jobba lite högre upp i trädgården, spara lite på knäna! Vad kul att ni snart får en bastutunna!! Då är stället komplett, säger finnen i mig, hih!
Vänligen, Tiina M

Eva Mattmar sa...

Tack för din kommentar Tiina!
Det bor en finne i mig också eftersom min mamma kom från Finland i slutskedet av kriget. Hon såg till att en bastu byggdes här på gården. Tyvärr så stod den för nära ravinen till älven så den fick rivas innan den rasade ner för backen. Nu har vi varit utan bastu i många år men äntligen är en ny på gång.
Odlandet är en ny aktivitet för mig, får ju hitta på något så här i coronatider! .
Trevligt att du läser min blogg!

Lisa sa...

Hej Eva!
Full fart ser jag! Härligt med projekt, eller hur?
Vi bygger också växthus mot friggevägg, ca 8 m2. Blev större och större allt eftersom vi kom på att använda alltfler fönster 😄
Och upprymd av att snart ha ett växthus så klickade jag hem ett till, har suktat efter ett stort och hittade nu ett som passade min börs. Hoppas det funkar. Räknar med att ha det uppe om ett år. Apropå salladsfrön har jag lärt mig att de vill gro svalt, under 8 grafer. Så så på nytt och ställ svalt så kanske det funkar bättre.
Vad härligt med en badtunna!Nån gång kanske det kan bli en här också.
Glöm inte att mellanlanda här på er väg söderut. Perfekt avstånd!

Kram till dig och Lars från mig och Ingmar