fredag 30 juni 2017

Sommaren är här med kyla och värme, regn och besök

En kall, regnig och blåsig vecka efter midsommar men igår och idag har vädret ordnat till sig. 
Så svart var himlen en em i veckan.
Sen kom regnet! Men ingen åska. 

Då får man ägna sig åt att baka!
Massor av matbröd fyller frysarna och några omgångar Stigbullar. Jag fick ju lära mig baka så goda bullar i höstas. Bosses kompis Stig i Harads var läromästare. 
Jag tränar och snart närmar de sig hans klass!

Varmt och soligt idag och Jan och Niklas och de fyra barnen har haft vattenkrig vid älven med åtföljande bad i älven. 
Bosse, Lasse och jag började dagen med att gödsla potatislandet.
Små vita kulor strödde vi ut på plantorna som just kommit upp.
Sen blev det fika hos Nils. Efter detta blev det mera "arbete", faktiskt hårt arbete. Jag gick lös med sekatören på all rönnsly som har växt upp framför Nils vedbod. 
Vi ska förvara veden där och det var lite svårt att komma fram till dörren. Fort växer det också så snart biter inte sekatören utan sågen måste fram. 
Nu har hägg och rönn blommat över och syrenen står i fantastisk blom. 
Doftar så gott och så mycket blommor!

Igår fick vi trevligt besök från Jämtland. 
Min linedanskompis Zinita med sambo Tore kom på besök en stund. De besöker släktingar i Bodentrakten och passade på att göra en avstickare hit. Vi hade mycket att prata om, både gamla dansminnen och om gemensamma bekanta, som vi inte har träffat sen vi flyttade därifrån för fyra år sen. 
            Kul med besök!
Nu väntar vi på att Jenny med familj ska komma. De är på väg i bil från Uppsala och har just passerat Umeå. De startade resan kl 16 och räknar med att vara framme vid tretiden i natt. En nätt liten resa på elva timmar och då blir det inte långa raster. 
Fotbollsmålet väntar också!
        Nils blomsteräng i full prakt.
Och bakom ängen skymtar det nygödslade potatislandet...

Och här en bild på min bror Jan och hans yngsta barnbarn Hugo, en månad gammal.  Finfina killar båda två!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fina bilder du tar och du skriver så bra!
Man kan ju tro att det faktiskt är fantastiskt i Forsnäs!

Anonym sa...

!!!