torsdag 28 maj 2015

Husdjur?

Vi har nästan ett husdjur på tomten.
När jag skulle köra bort skottkärran med ett lass ihopkrattat löv och gräs så kom en räv runt husknuten och vi stannade upp, både räven och jag, och stod länge och tittade förvånat på varandra. 
Shit, att jag inte hade telefonkameran med mig!
Jag tänkte att jag hinner nog in i stugan och hämta den för räven verkade inte ha bråttom.
Men den gick över vägen när jag kom ut så jag gick till postlådan i stället. Då såg jag att den satt i diket vid en telefonstolpe. 
Jag smög fram och tog en bild var femte meter, men den låg lugnt kvar.
   Ganska stor, som en mindre polarhund, med  lång vit svans. Rätt fin i pälsen, ingen skabbräv.

Nästa dag var det Lasses tur arr bekanta sig med Mickel.
Lasse hade grävt en grop vid huset och däri hade två sorkar ramlat ner under natten och tog sig inte upp! Konstigt nog!
Samtidigt som han såg dem fick han syn på räven ute på fotbollsängen och de stod  och tittade på varandra en stund.
Då tog Lasse upp de dödade sorkarna med spaden och kastade ut dem mot räven.
Man kunde ju tro att räven skulle springa iväg då men icke- den stannade lugnt kvar och tog emot maten som kom flygande och här smaskar den i sig de goda sorkarna.

              Tack för maten! 
Vi har haft två regniga dagar.
Igår var vi i Boden hela dagen hos IG och Lasse besökte tandläkaren och fick en ond tand utdragen. Jag bakade mjukkakor åt IG, lagade middag och Janne kom efter jobbet och åt med oss.
Stugan blir allt mer fantastisk att bo i och det senaste tillskottet är en tvättmaskin som vi har ute vid duschhuset/vedboden.



Lasse har byggt ett litet hus till tvättmaskinen, med dörrar och taklucka som skydd för regn och vind.
Nu slipper jag stå ute och handtvätta våra kläder, vilken lyx!!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken otroligt orädd räv hade den inte skabb? Hur mår IG kommer hon snart och bor hos er? Idag har jag planterat blommor i 5 blomlådor och är alldeles slut nu. Bosse är i Östersund på en gitarrgubbträff igår och idag. Igårkväll var jag hos Inger hon ska få nya knäleder dom ska börja nästa vecka hon har väntat jättelänge.Ha det så bra tänker på er jättemycket! Kram.

Eva Mattmar sa...

Vi tror inte den hade skabb, den såg rätt fin ut, pälsen var sliten men på våren kan den vara lite ful.
Vi har inte sett till den sen dess.
IG var inte här förra sommaren, bara korta halvdagsbesök och vi får se om hon kommer i år på längre visiter, hon är 91 år och inte så pigg längre. Vi pratade om er i kväll och undrade om ni inte kunde komma hit?? Bil, buss, i augusti är det lugnt här och det brukar vara varmt då, även i älven...