lördag 7 november 2009

Första snön

Utsikt från "balkongkuvösen"

Nu har den kommit,den första snön som låg kvar hela dagen i alla fall. Förr jublade vi när den kom, skidåkning i backar och spår, ut med hundarna och släden.
Nu jublar man väl inte precis, men det blir genast ljust överallt och vackert i naturen.
Jag bävar för att köra bil i halkan. Det är OK om det är riktiga vintervägar, men jag betackar mig för det förrädiska isföret.
En långpromenad blev det igår , med isdubbar under skorna och stavar utan "ploppar".
Det var halvplogat där vi gick, dvs bara traktor- eller lastbilsspår.

2 kommentarer:

femfemman sa...

Visst är det en vacker syn för oss sörlänningar. När jag var barn och när jag var ung, så vara vintrarna här också så vackra. Nu förekommer det bara under några dagar då och då, och då njuter man inte, utan tycker att det är jobbigt med halka och snöskottning.
Här har vi gråväder, mild och gott ... men mörkt. När går solen upp/ner hos er. Här går solen upp halv åtta och ner vid fyratiden. Alldeles för långt mörker - och värre ska det bli.

Eva Mattmar sa...

Här börjar det skymma vid tvåtiden och kl 4 är det mörkt. På morgonen är det ganska ljust vid halv 8 när jag åker iväg. Det skiljer några minuter /dygn på syd och norr. Men i Jokkmokk, norr om Polcirkeln, där jag bott ett antal år i min ungdom, är det skumt hela dygnet under december-januari.Fast snön lyser upp så det verkar aldrig helt mörkt.