söndag 30 december 2018

Sawaddhi Pee Mai!

Just det, Gott Nytt År!  Mitt under thailektionen i fredags kom La Ong, en thailändska som tycker om att dansa och brukar vara med oss på linedance och dansfester. Hon gav mig en vas med sidenblommor och önskade ”Sawaddhi Pee Mai”. Överraskande! 

Nu har vi haft några lektioner med Pieter på Boutique i språket thai. När jag får frågan av vakten i receptionen ”pai nai” så kan jag nu svara ”Rong Rien pasath thai” och får till svar ”Khaeng mak”. ( vart på väg?, skolan språket thai, mycket bra) Ett annat användbart uttryck i Hälsosamma Huay Yang, där vi har någon form av träning varje dag, är exercise, träning. Det heter ” ok gam lang kai” . Idag skulle jag på vattengympa och behövde veta vad pool heter. ”Sa wai naam” fick jag lära mig av vakten. För att jag skulle komma ihåg det var han snäll nog att skriva ner det på ett papper!! Jag tackade och sa ”vackra bokstäver” men att läsa thai tänkte jag ju inte lära mig. Två ggr/vecka drillas vi i att lära ord och fraser på thai, ett välkommet inslag i all fysisk aktivitet. 

Julhelgen rullade på med varmt och soligt väder. Strandpromenader, poolhäng och träning som vanligt. Julafton åt vi Janssons frestelse på balkongen och tog en promenad på kvällen där vi träffade goda vänner på Saos. På juldagen fick vi besök av personalen som gick en runda till alla lägenheter och hus i området och delade ut julballonger. Vi hade en tomtemask och en kakburk  i beredskap som present till dem. 

En kväll var vi på Khao Tom vid motorvägen och åt kvällsmat på Thaivis. Vi följde med Lars J och Noo, hans thailändska flickvän. Noo beställde in maten, fyra skålar med rissoppa, fem olika rätter med ingefärakyckling, tom Yam soppa, grönsaksfat, en fiskrätt och grönsaksrätt. En skål ris. Några av rätterna.

Vi åt med pinnar och tog direkt från faten, mellanlandade i rissoppan och fick i oss maten utan större besvär. Vi är ju vana att äta med sked och gaffel på farangrestaurangerna, här fanns bara små skedar till rissoppan. Isvatten till detta. Mätta och belåtna beställde vi in notan ” Khep Tang Kha/khrap”  260 baht gick middagen på. Delat med 3,5 blir det 71 kr för alla fyra!!! Dela med fyra pers blir ca 17 kr/pers. 

Vi har en liten ödla som pool-husdjur. Den bor i ett hål i gräsmattan vid poolen och går ut på promenader ibland. Alla lägenhetsägare och långgäster känner till den och brukar kolla den när de går förbi. Häromdagen var den ute och lät sig fotograferas innan den slank ner i sitt hål. Ca tre dm med stjärten och väldigt vackert mönster på kroppen. Tror den bor ensam, ser aldrig någon partner. Har hängt med i några år nu. 


4 kommentarer:

Eva Mattmar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Test att kommentera./Admin

Unknown sa...

Hur är det? Är Ni drabbade av ovädret?
God fortsättning på 2019.
Kristina o Tommy

Eva Mattmar sa...

Vi var precis i utkanten av ovädret. Några mil söderut har det stormat och ösregnat. Här har det regnat ett dygn och stora vågor har drivit upp sand på vägarna nära stranden. Ingen storm. Ingen åverkan på byggnader och vägar. Vi har haft tur som hamnade utanför det värsta.
Däremot läser vi om ovädret Alfrida som härjar i Sverige. Roslagen har strömavbrott i flera dagar, Åland har inte haft sånt oväder på många år. Har ni klarat er?