måndag 2 juli 2018

Händelserik sista vecka i juni

Roligt att få rå om Carl, 13 år, i en vecka. Vi har spelat Chinaschack, Fia med knuff, Yatzy och Jokkmokkspoker....och sjösatt roddbåten och åkt på en tur på älven. Här var förr en fin sandstrand där många från byarna solade och badade på helgerna. Nu tyvärr väldigt igenvuxet med ogräs, som lätt skulle kunna plockas bort...Ny, fin stuga med bastustuga vid Forsnäs by.

Janne och Eva har haft fullt hus och fulla stugor inkl sonen Markus husbil. De har varit 17 personer i hushållet denna vecka. Nu har alla familjemedlemmar åkt vidare tillbaka till Uppsala och några åkte vidare på semester. Nu är de ”på två” några dagar innan de får besök av några kompisar.

Vi fick besök av Eva E och Jonny en dag när de var på resa i Norrbotten. De reste i sin fina husbil. Eva E och Eva O på stranden. Middag på altanen.

De bor i Västerbotten och Huay Yang på vintern. Vi tränar tillsammans tabatha och linedance. Eva och jag får ta över ledningen av Tabatagympan när Eivor åker till Sverige. Vi träffas en hel del i HY på stranden, går ut på restauranger och utflykter.

Vi brukar vara tre pers i byn normalt, Bosse, Lasse och jag men  detta dygn var vi drygt 30 pers i stugor och husbilar. Ändå har inte våra familjer kommit hit ännu.

En kväll gick vi till älven och grillade i kvällssolen. Nils med sina barn och barnbarn och deras hundar var också med.Hugo, ett år, omgiven av morfar Bernhard från Jacobstad i Finland och mamma Johanna. Robin, Rebecka och Carl grillar korv..Lärke och Dante, whippethundar, blev lite frusna på kvällen och fick låna några tröjor. Först spanar vi mot älven.......och så händer det något i skogen..

Veckans stora händelse måste väl ändå vara denna......

Vi har köpt grannstugorna! Fyra stycken! En storstuga (40 kvadrat), två friggebodar på vardera ca 12 kvm och den gamla sommarstugan med sovloft. Kusiner Peter och Camilla, boende i Västerås, bestämde sig för att sälja sina stugor. Långt avstånd hit och de har villor och fritidshus på nära håll som kräver sitt underhåll. Vi är i behov av en bättre stuga när det blir kallt på hösten så detta passar oss perfekt. Köpet blev klart i fredags, de åkte till V-ås i går så nu håller vi på ta stugorna i besittning.

Här packas Peters bil för hemfärd. Det mesta av möbler, husgeråd och inventarier är kvar i stugorna. Bara att flytta in! En riktig pärla.

Jenny med familj fick semester på fredag em och åkte direkt norrut. De kom på natten till lördag. Soliga dagar i helgen och de har sprungit, styrketränat på gräsmattan och badat i älven.

Julia och Linn bakade rullrån med morfar Lasse och de lärde sig snabbt hur man ska rulla rånen på rånpinnen.

Så fick vi besök besök av kusin Håkan och Kirsten och Håkans mamma Annemaj, som fick provsmaka bakverken. Nils kom också en stund.

Carl och Linn tyckte vi skulle göra sushi igår. Sagt och gjort, ingredienser var inköpta tidigare. De gjorde allt alldeles själva!  Resultatet var imponerande .... och gott!Sushi-fixarna Linn, nio år denna månad och Carl, tretton år. Syrran Julia är ingen sushiälskare så vi fick ordna annan mat till henne. Som tur var fanns det palt kvar sen i fredags då vi hade paltkalas för hela gänget. Eva-Lena och jag gjorde palt på gammalt vis, dvs säga malde potatis, blandade i mjöl och salt, rimmat fläsk och kokade fyra kastruller med palt. Det blir snäppet godare än pulverpalt då man bara blandar färdig mix och vatten, men vilket jobb och vilket ”slabb” det blir. Så mycket enklare med en påse och ”Good enough”. Faster Inga-Greta, 94 år, blev hämtad  från äldreboendet och fick paltmiddag i sitt eget kök.

Avslutar veckan med en bild av björken på altanen som fått sällskap av en ampel med småblommor.