fredag 15 juni 2018

En alldeles vanlig vecka i juni.

Lite småsvalt i juni. 10-15 gr på dagen, under tio gr på natten. Säkert normalt, men svårt att hålla värmen i stugan. Vi bakar och lagar mat, elementen är igång. Grönt och vackert är det med gräset som gror och blommor vid vägkanterna. Hörde att söderut är det så torrt att gräsmattorna är bruna och vattnet behöver ransoneras, där har det varit högsommarvärme med 25-30 gr sen början av maj. 

Janne har varit här ett par dagar och kört gräsklipparen överallt. Så roligt att han kom och förberedde sina stugor, bilen, vattnet, motorcykeln, gräsklipparna mm innan midsommar då hans familj kommer med barn och barnbarn. 

Jag och Lasse har varit vid älven och rensat lite vid eldstaden. Sorterat ris och pinnar, krattat gamla löv och kvistar, snickrat en vedlåda. Krattat fram en gammal landgång som kan fungera som sittplats när vi ska titta på midnattssolen på midsommarnatten. 

Förra lördag var det den årliga Haradsdagen i grannbyn med karnevalståg, godisregn, korande av Edeforsmannen och Edeforskvinnan som gjort något bra för bygden, firande av byabebisarna som fötts under året. ....”Edek Ung”, ungdomsförening i byn ordnade karnevalståget med godisregn och pris till bästa kostymen i tåget. Dessutom försäljning av svensk och utländsk mat, fikabröd, loppis mm. 

Vi köpte Bolani, ett afghanskt bakverk med fyllning, ung som en inbakad pizza. Gott!Familjen, som sålde bolani och även mjukkakor som de bakat i byns bagarstuga. Här var det exotiska bakverk. 

Några thaitjejer som bor i Harads sålde vårrullar, grillspett och ris. Det var gott som lunch. 


Skolan i Harads där jag och mina bröder gick innan vi flyttade till Jokkmokk med familjen. Jag hann gå där i 7,5 år, mina bröder fyra resp ett år. Idag tänker jag extra mycket på min bror Ulf, som skulle ha fyllt 67 år idag. Han dog i november förra året. 15 juni var hans födelsedag. 

Inga kommentarer: