lördag 21 april 2018

På jakt efter våren...

21 april idag. Snart en vecka sen jag åkte ifrån Thailand. Förra veckan i Sverige var kall och blåsig men min första vecka här blev riktigt varm och solig. Det hindrade mig inte att drabbas av förkylningsvirus så lite ”tagen” är jag. 

Idag, lördag, är jag med Julia och Linn. Carl med föräldrar är på ishockeycup i Sthlm hela dagen. Flickorna har ett antal konståkningspass under dagen. Just nu kör Linn sitt första pass. Jag tog en promenad och letade efter vårtecken. Först kollade jag Linn en stund..

Sen gick jag ut i värmen och hittade detta..Några få tussilago tittar fram...Snart spricker löven ut, men inte än..Några blad har kommit lite längre ..Himlen är blå, någon tränar sin hund i Gränbyparken.

Börjar grönska så smått...nej, det är inte vitsippor på marken , det är torra löv från ifjol..

Vid Erik grannhus blommar blå scilla vid väggen..Lyser upp det torra gräset..

Har varit så roligt att träffa alla denna vecka...Började redan första kvällen med jättegod middag hos Ruben och Sofie. Alla familjer var där. 

Fortsatte på tisdag med att jag fick vara barnvakt en stund åt Hugo, brorsbarnbarn, och fick träffa några ur Jannes familj. 

Har varit hundvakt åt Diesel, Sofies och Rubens fina glada flatcoated/ golden kille, som snart fyller ett år. Vi gick på rastningspromenad  innan han fick kvällsmat. Matte och husse var på jobbet.,Fina, snälla Diesel, som har blivit så stor sen i julas när jag såg honom senast. 

Torsdag fick jag träffa hela Jannes familj, vi var tjugo pers som gratulerade Eva-Lena på födelsedagen och hon bjöd på middag med kaffe och tårta efteråt.  

E-L fick bl a en bägarranka. Diplodenia. Vi försökte hitta skötselråd på Google så den får hålla sig lika fin som idag. 

Igår skjutsade jag Erik med familj till Arlanda, de åkte till Madrid. I morgon ska Erik springa maraton, målet under tre timmar. Vi håller alla tummar!!!!De, Johan Forsstedt och Erik, har tryckt upp linnen och de har en träningspod som heter Maratonlabbet där de pratar med varandra och intervjuar folk som har sprungit maraton. De pratar om träning, vila, mat och vad man ska tänka på inför maratonloppet...”Maratonlabbet” heter podden och finns på nätet för den som är intresserad att lyssna. Vi har lyssnat under vintern på 13 avsnitt a ca 30 min. Fjortonde avsnittet kom ut idag. Så kul att höra dem. Johan, som är sportjournalist med hela världen som arbetsfält, bor i Paris och har varit i Sydkorea på OS, konståkningsVM i Milano, Los Angeles m fl ställen. Tekniken har fungerat och de har haft kontakt via nätet. I morgon gäller det att göra sitt bästa! Sub 3 var det. 

Jag har också fått äran att lämna och hämta Leon, tre år, på förskolan några dagar. Så mysigt de har på förskolan där han är på dagarna. 

Yanne bjuder på hälsodryck till frukost. En grön dryck bestående av bl a grönkål, spenat, chiafrön, citrusfrukter mm Gott och nyttigt!!


Inga kommentarer: