fredag 2 februari 2018

Fågel och fisk (och lite statistik) och Grattis I-G 

Som jag skrivit förut tycker jag det är lite intressant att följa statistiken på min blogg. Jag kan se hur många sidvisningar jag har per dygn, per vecka, per månad, hela tiden och de två senaste timmarna. Jag kan också se vilka sidor som läsarna besökt och från vilka länder besökarna kommer. Jag kan inte se vem som läst, om det är Olle eller fru Jansson som har läst. Det är roligt med kommentarer för då får jag veta vem som tittat in i bloggen. Ett snitt/dygn visar på 80-120 sidvisningar. Ibland mer, ibland mindre. Flitigaste länderna under hela tiden sen 2009 är Sverige, Thailand, USA, Ryssland, Frankrike, Tyskland, Brasilien.  Ibland står det Sydkorea, Indonesien eller något annat exotiskt. De första åren skrev jag mycket sporadiskt men fr o m hösten 2014 har bloggen uppdaterats minst en gång/vecka. Det finns ett inlägg som sticker ut statistiskt sett, det har över 700 sidvisningar under hela tiden, nr två har knappt 300 sidvisningar. Det är ett inlägg från feb 2014, heter Fågelliv och handlar om fåglar i vår närhet i Thailand. 

Idag blir det lite mer fågel. Vår granne visade oss att på deras balkong, vid ljusslingan som är lindad runt balkongräcket, där har en liten fågel byggt bo. Det är nog ett par, en hanne och en hona av familjen Nectariniidae, Olive Backed Sunbird. Hannen är mer färggrann. De har ett mycket högt och skarpt läte för att vara så pass små. ”Cheep, cheep, wheet”

En liten fågel med lång näbb som äter nektar och insekter. De är inte alls skygga utan flyger in i boet fast man sitter på balkongen. De har byggt boet så de har en lampa från ljusslingan inne i boet! Inte läge att ta bort ljusslingan ännu.      Foto fr Google bilder 

Så här kan ett bo se ut som är färdigbyggt och en kull ungar är uppfödd.Spännande att se vad det blir om ett par veckor.

Och så fisken....

Det finns en damm i vår trädgård och på marknaderna kan man köpa fiskar av olika slag. Efter att ha frågat. Mr Wit, vår house manager, om det var OK att bidra med lite fisk i dammen så köpte Lasse och Gunilla W fiskar. 

Lasse köpte några guldfiskar och guppies och Gunilla köpte några kyssgurami.Sen visade det sig att det fanns ganska mycket fisk sen tidigare i denna damm. Syns tydligt vid matning. Fiskarna lever och frodas och verkar trivas bra i dammen och guppierna  har tom fått ungar. Svårt att fota fiskarna i dammen men jag tycker de röda blommorna och de vackra krukorna är väl så sevärda! Ibland fungerar krukorna som fontäner.

Sist men inte minst säger vi ett Stort GRATTIS till faster Inga -Greta i Harads. Hon fyller 94 år idag och bor på äldreboendet Edestrand. 

Här har hon varit i Boden och shoppat med sin kontaktperson Roonglawan, som kommer från Thailand men bor i Harads. Jag har skrivit om henne i tidigare inlägg, bl a när hon fyllde 90 år och när hon fick besök av två damer från Luleå, som hon skötte när hon jobbade på spädbarnshemmet i Boden. Lite roligt är det att det näst mest lästa i lägget i min blogg är ”Inga-Greta flyttar och hjortronen  börjar mogna” från 2 aug 2015. 


             Rosor till Dig, Inga-Greta , 94 år idag! 

Inga kommentarer: