tisdag 16 januari 2018

Vinter, sushi och hälsning från Huay Yang 

Lite vinter fick jag se i alla fall. Så här såg det ut på från altanfönstret en morgon när jag drog upp persiennerna. Ljust och fint med lite snö. 

Ikväll har det kommit mera snö så det knarrade under skorna när jag gick hem från Jennys och Clas familj. 

Carl och jag gjorde sushi till förrätt idag med hjälp av Julia och Linn. Det gick mycket bra och smidigt och vi bestämde direkt att detta får vi göra om i vår och sommar. Först rullade vi fyra nori-ark (av sjögräs) med fyllning av sushiris, rökt lax, avocado, räkor, morot, gurka, crabsticks. Som rulltårta, som vi skar upp i skivor. Sen hade vi ett nori-ark kvar, som vi klippte i remsor och lät fantasin flöda fritt. Olika skapelser tog form och gott blev det med inlagd ingefära och stark wasabi till. 75 st räknade Carl ihop.

I övermorgon bär det iväg till Paradiset Huay Yang igen efter en hel månad i Sverige. Nu väntar motionsaktiviteterna och den sköna värmen på mig. Förra året stannade jag kvar till 15 maj och tyckte det var på tok för varmt i slutet av april och maj! I år åker jag till Sverige 16 april. Jag hittade ett diagram över temperatur och soltimmar på Google.  

April och maj är varmast under året. Februari/mars bjuder på flest soltimmar och lagom temperatur.

Vi hade lite julgransplundring på Tjugondag Knut i söndags. Julia och Linn var här och lekte med Leon medan jag och Yanne plockade bort julsakerna och julgranen. Men först dansade vi några varv runt granen.

Fick hälsning från Huay Yang. Lördag 12 jan var det invigning av den nya resorten i Thap Sakee. Den ligger vid stranden före fiskebyn och heter Euro Sun Sea Sand. Många från Huay Yang var inbjudna till visning med middag, tal och underhållning. Tre bussar hämtade gästerna. De fick se två av husen som är klara och möblerade, de fick mängder med mat, dessert och div dryck, musik och tal. Ca 1000 gäster satt bänkade vid borden efter vägen. 

Och så här ser det ut vid ”vår” pool, snart  är jag där.....


4 kommentarer:

Arne J sa...

Hej Ewa
Nu är det bara 2 veckor kvar. Skall bli så jäkla gött med värme och bad.
Hälsningar
Arne o Irene

Anonym sa...

Skönt med snö va? Eller inte!
Ha en bra resa i morgon, vi ses om några veckor. Kram!

Eva Mattmar sa...

Ja verkligen! Har precis packat det sista och imorgon åker jag tillbaka till värmen. Ska bli roligt att träffa er. Och härligt att bada i poolen och känna den underbara värmen, slippa alla vinterkläder..

Eva Mattmar sa...

Tack! Det räcker med snö och kyla och kalla vindar. Längtar efter lättare klädsel och varma vindar...vi ses snart....