lördag 13 maj 2017

Bangkok, Baiyoke och Chinatown

Så har vi lämnat Huay Yang för denna fjärde säsong. De sista två dagarna har varit mulna, lite regn har fallit och åskan har blixtrat på natten. Temperaturen har sjunkit med 5-10 grader. Rätt skönt! Tycker jag, men inte de övriga farangerna.
Ser ni regndropparna?
Solstolarna runt poolen har tagits bort allt eftersom farangerna åkt hem så nu var det bara tre kvar! För Björn, Lasse och mig!

Vi åkte med Sprintertåget igår em och var framme på Hua Lampong Station i Bangkok i rätt tid kl 19.45.
Taxi till Baiyoke Suite Hotel. Rum på våning 27 (av 43)
En sen kvällspromenad i vimlet och kommersen i området, kvällsmat på ett litet ställe och i säng.
Frukost serverades på våning 43, högst upp, med en fantastiskt stadsutsikt.
 Fönsterbord naturligtvis med fönster som gick ner till golvet!

Tidigare besök i Bangkok har vi åkt flodbåt på Chao Phraia, besökt MBK flera ggr, Chatuchak- marknaden, Grand Palace, Siamkvarteren, Lumpiniparken mm men inte ChinaTown.
Nu var det dags!
Sky Train först, byte till MRT, tunnelbanan till Hua Lampong. Därifrån gick vi över lilla "floden" till Chinatown. Passerade några Wats, heliga tempel, fortsatte inåt, det var inte mycket aktivitet.
En taxichaffis försökte värva oss till en timmes sightseeing och sa att det hände inte så mycket på lördagar, kl fem skulle shoppingen komma igång!
Hmm! Vi fortsatte själva och vek av in i en gränd som verkade spännande.
 Och så plötsligt var vi mitt i handelns centrum.
Vilken aktivitet! Och saker till tusen!
T ex skoförsäljning, minst trettio affärer i rad. Och allt annat. Vi småhandlade lite, läderbälte och klocka, läsglasögon för inga pengar alls.

Blev trötta och hungriga av allt promenerande och ville sätta oss på nån mysig Kinarestaurang och äta kinamat som omväxling till thaimaten. Kinamat som hemma i Sverige.
Men tji.... så äter inte kineserna....de äter i farten medan de jobbar, gående, stående eller expedierande.
Det fanns en flott restaurang med mycket personal vid namn Shangri-La där man kunde få bl a hajfena  för 6500 baht! Den stora portionen. 1500 baht för den lilla. Men inga andra restauranger såg vi!
Matvaror fanns det gott om...
Härliga frukter...
 Spännande svampar!
  Snyggt upplagt..
   Stora räkor, krabbor och små snäckor, som thailändare brukar gräva upp på vår strand i HY.
Durianfrukten som luktar så illa så det är förbjudet att ta med in på hotell och allmänna färdmedel. Men är en delikatess!
Mycket mat såldes på gatorna, frukt och grillspett, fiskbullar och risknyten.
Men vi ville ju sitta! Inte gå och äta!
Efter mycket vandrande och trängandes med mc och bilar i de trånga affärsgränderna hittade vi en uteservering med plastbord och stolar.
Vi blev rekommenderade nudelsoppa med kyckling. OK då! Vatten och Fanta hade vi redan inhandlat.
Så skönt att sätta sig en stund, nudelsoppan smakade bara bra och aldrig har jag druckit så god Fanta.
Sen promenerade vi tillbaka till Hua Lampong och tog metron tillbaka.
Tydligen hade vi åldrats betänkligt under dagen för tjejen som sålde biljetter skulle bara ha trettio baht för två biljetter, de kostade det dubbla på fm! Halva priset för seniorer, förklarade hon! Man tackar, även om det inte är särskilt dyrt....
Sista etappen, ca fem km, gick vi hem. Vi tog sikte på Baiyoke Sky Hotel, systerhotellet till vårt, högsta byggnaden i Bangkok.
Nu vilar vi ut i våra sängar.
Ska ut och shoppa i närområdet ikväll!
Måste visa och berätta att jag bjöd två Bangkokdamer på dagens skratt idag!
Lasse såg allt! Först såg han den stora kackerlackan på trottoaren, jag tog fram telefonen och sökte en bra vinkel att fota samtidigt som två thailändskor passerade.
De tittade förvånat på mig och mitt fotoobjekt, tittade på varandra och brast i gapskratt! Lasse såg allt men han sa inte "det är min fru"...