lördag 22 april 2017

Fotboll i PKK och återbesök i PKK

Fotboll i Prachaup! Onsdag 19 april.
Så såg det ut från balkongen innan vi åkte.
Vi var nio supportrar som åkte med Chons minibuss till PKK.
Måd, jag och sju herrar. Vädret var något instabilt, åskan mullrade och regnet hängde i luften hela kvällen.
En skur kom under färden dit.

Vi började med att titta på en bolltävling och vår chaffis fick in en boll och vann ett pris.
Vi köpte div drycker och snacks, ölen fick inte tas med till läktaren synligt i muggar men med muggen i en papperspåse så gick det bra.
Vi löste in oss, fick bra platser under tak. Efter intåg och nationalsång började matchen.
Alla stod upp under nationalhymnen medan en film om kungafamiljen visades på skärmen.

De mötte ett lag från Isan på gränsen till Laos, Chainat Hornbill, de hade haft en liten resa till PKK. För två år sen gick Prachaup FC upp till Thailands näst högsta division efter att ha besegrat bl a provinsens storstad Hua Hin i några rafflande matcher ( med slagsmål efter den avgörande slutspelsmatchen).

Nu tog PFC ledningen i första halvlek och motståndarlaget tryckte på och hade många chanser men, men...
Ett- noll i halvlek..
 Vi gick till supportshoppen i pausen.

Där såldes bl a tröjor i olika färger. Många av supportrarna från vår by har tröjor med sina namn på och har de på sig när de åker på matcherna.
I andra halvlek fick " vi" två mål till och slutresutatet blev tre-noll till de våra.

Vi var några som tyckte att Chainat kunde ha fått ett mål för de skapade många chanser och var stundtals i överläge.
Nu ligger PFC på fjärde plats i tabellen, av arton lag...
Motståndarlaget på tredje plats.
Efter matchen åkte vi till ett hotell vid stranden och åt kvällsmat i deras restaurang, mycket gott och trevligt...
Dagen efter åkte vi också till PKK för att uträtta några ärenden..
Golden Tree blommar för fullt med ett överflöd av de gulaste blommor ...
Tommy L följde med och lärde sig vägen genom skogen med alla avfarter.
 Det tar en timme, tjugo minuter med saleng, det går betydligt snabbare efter motorvägen men där får vi inte köra med saleng.
På Tesco Lotus hängde skolkläder, det är dags att börja skolåret nu efter det långa "sommarlovet" under den varma årstiden.
Barnen har lov i mars-april  och på hösten har de ett kortare lov i oktober.
Sen finns det många helgdagar under året då skolan har lov.
Vi åt lunch på ett thaiställe i stan, i en trädgård vid vägen. Många thaiare åt där, inga andra faranger än Lasse och jag.
Det serverades grillad kyckling, ris med sötsur sås, Som Tham ( papayasallad med grönsaker, bönor, nötter mm!) grön sallad, vitkål och bönor.
Vatten till detta,
Kostnad 140 baht för två. Dela med fyra, 35 kr, och vi blev riktigt mätta och nöjda. Ett mysigt ställe som man kan besöka flera gånger.
Vid stranden kan man äta lunch för 30 baht /person, nudlar med olika såser, färska och syltade grönsaker, vatten. Blir bara 7,50 kr /person.
Det blev en lyxlunch i förrgår!
Mera mat- ikväll blir det varmrökt lax med kokt potatis och Skagensås hos Bengts restaurang och det brukar vara otroligt gott!
Värmen fortsätter och vi gör så lite som möjligt, långa strandpromenader är skönt i värmen...
Om tre veckor åker vi till Bangkok några dagar innan flyget går till Arlanda 15 maj
Förhoppningsvis kommer vi iväg med buss till Södra Thailand nästa vecka...