tisdag 22 november 2016

Grattis Erik, en mycket kär vy och lite ätbart.

November tuffar på... i morgon säger vi Grattis till Erik som föddes i Linköping för 37 år sedan. Numera bor han i Uppsala med fru Yanne från Rio de Janeiro och Leon, som hunnit bli 1 år 7 mån.
Så roligt att skypa med dem och få se dem på telefonen. 
Roligt var det också att se en bild på Facebook idag, på min farmors hus, granne med vårt sommarhus. Min kusin Stig hade tagit ett foto av en fototavla hos sin syster Ingrid. 
Detta foto har jag inte sett förut!
        Samma bild med olika ljus...
En mycket välkänd vy från min barndom!
Undrade förstås vilket år det kunde vara taget, såg att det låg ett brädlass vid lagården... och mycket riktigt... bräderna ska bli en bastu.
Fotot är från 1946-47 , jag är född 1947. Min mamma Anna-Lisa, då drygt 20 år, evakuerades från Finland i andra världskrigets slutskede tillsammans med släkt och grannar och när kriget tog slut 1945, så stannade hon kvar i Sverige och gifte sig med min far Karl-Erik, som är född och uppväxt  på denna gård. De köpte grannhuset där vi numera bor på sommaren.
Bastun ja, Anna-Lisa var ju van vid att det fanns sauna, bastu, på varje gård i Finland. Hon kunde inte tänka sig ett boende utan bastu så det var bara för min far att bygga en sauna till sin 
hustru. Vilken nytta och glädje vi hade av denna bastu!
Idag gick vi en långpromenad tidigt på morgonen medan det var svalt ute. Det blev en dryg timme runt byn, och vi var hemma före kl åtta. Full av energi efter dusch och frukost bakade jag långpannebröd och chokladkaka,
I bakgrunden favoritfrukten mango, tre st
"Mamoang saam loo" på thai.

Mer mat såg vi på Macro i Prachaup K K
Fiskdisken var välfylld...




     Fisk i r l, än så länge...
Och här vankas det grodlår .. varsågod! Har inte smakat men det sägs att det smakar som kyckling...

Vi köpte varken fisk eller grodor utan lite kyckling, fläskfilé och kryddkorv.
På marknaden idag där vi handlar rotfrukter och grönsaker säljer de påsar med färdiglagad mat och grillspett.
Vi, (hm läs Lasse) lagar mycket god mat här hemma, så vi äter inte ute varje kväll fast det finns minst ett fyrtiotal matställen med billig mat i byn.
Idag hittade jag några goda bakverk till förrätt eller till kaffet. Tunna hoprullade rån med fyllning av något rivet, morot och gulbeta? 
 "Kanon biiang", med reservation för uttalet
Jättegott! Nybakade, vi såg tillverkningen. Ca 12-13 st för 20 baht. ( 5 kr )

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för gratulationen! :) Yanne och Leon hälsar!