söndag 27 november 2016

Första advent, två utflykter och besök på restaurang Boutique

Det blev en tur till Thap Sake i fredags. Vi var tre ekipage som åkte djungelvägen till TS. Först hämtade vi upp Johanna vid svenska skolan där hon jobbar. Vi tog en lunchpaus i fiskebyn vid havet, Johanna besökte banken, vi fikade på Sugar Plum, handlade lite på fredagsmarknaden  i TS innan vi åkte hem.
På lördag åkte vi till gränsmarknaden vid Burma/Myanmar. Vi tog det lugnt efter skogsvägen och hann titta på gårdarna, naturen och djuren efter vägen.
Vi stannade till vid ett av templen, tittade på gummiplantager och ananasodlingar.
Gunmiträd med koppar fastsatta så man kan utvinna saven.

Vi sökte efter papayaträd för att visa Johanna hur de stora frukterna dignar vid stammen på det relativt lilla trädet, man tycker de skulle lossna...
Papayafrukterna lyser i gult och orange när de mognar, än så länge var de gröna.      Malaco- papaya

Vi handlade lite smått och gott på marknaden och avslutade med var sin kokosnöt.
         Mapraow- kokosnöt

Vägen till Dan Sing Khon och marknaden är numera snitslad med röd/vita band så man vet åt vilket håll man ska åka i vägkorsningarna. Man åker ju inte raka vägen till marknaden. Ett svenskt par från området Coconut har snitslat vägen och kollar upp att banden hänger kvar.
          Där har vi ett band...

Idag var det första advent.
Lasse har satt upp ljusslingan som lyser så  fint på balkongen, i många fönster finns det elektriska ljusstakar som farangerna tagit med sig från Sverige.

Vi blev bjudna på gott adventsfika idag hos Ann-Christin och Sören.

Saffranslängd och småkakor, kaffe och årets glögg, som var gjord på kråkbär.
Jättegott!

På kvällen gick vi till den nyöppnade matstället vid järnvägen.
    Restaurang Boutique...

På den nyröjda öppna platsen vid järnvägen var det full aktivitet.
Där spelades volleyboll och badminton, motionsgympa typ Friskis och Svettis pågick för fullt. Medryckande musik och ett gäng thaidamer tränade för fullt till musiken under ledning av en ledare som visade rörelserna.
Såg väldigt lockande  ut att hoppa med i gruppen. Varje kväll är det gympa, kostar 100 baht/månad.

Mysigt ställe med god mat, billig Chang eller Leo-öl
Och en liten scen om man skulle vilja uppträda med en sång eller en dans...

Trevlig adventstid önskar vi er alla...

Här har vi haft full storm och snö i dag.
Vi har även firat advent m lussekatter, glögg mm. Janne sitter på flyget upp nu, men snart har veckorna gått och han blir en glad pensionär. Snart är ju även du Eva tillbaka i uposala igen och firar jul. Ha det så bra, hälsa alla. Kram Eva

Eva Mattmar sa...

Så skönt att Janne snart har gjort sina jobbarveckor.
Nu är det bara drygt tre veckor till jag åker till Sverige. Ska bli roligt att träffa alla men jag längtar inte efter snö och kyla... vi har det så härligt här. Nästa vecka ska vi åka till Phuket några dagar, Lase har en kusin som kommer dit.