onsdag 14 september 2016

Potatisplockning och nu blir det andra bullar..

Våra tagetes och lobelia har blommat hela sommaren och fortsätter att prunka in i september...
Annars blir det mer och mer höstfärger...
     Kojrönnen har inte mycket bär i år..
     Nils rönn skiftar i rött..
   Rosorna doftar gott när man går förbi..
  Luleälven, där Pia och Olle fortfarande badar. Jag har fegat ur i år och inte badat sen i juli.
   Och den nya rabarbern trivs..

Söndag em var det dags för årets potatis att lämna jordelivet. Vi var sju pers som plockade... och som vi plockade.
Bosse körde traktorn med potatisupptagaren och vi andra fyllde hink på hink på hink. Vi fick en rekordskörd och det tog över två timmar att få upp "peran" mot normalt en timmes  arbete. Ändå fanns det mycket kvar! 
Efteråt bjöd Bosse på en älgstek med lök och, förstås, potatis. Gun bjöd på jordgubbspaj och Pia hade äppelkaka med sig. Mätta och nöjda med skörden gjorde vi inte mera den dagen!
   Kunde inte låta bli att ta en runda på potatislandet dagen efter och fick ihop en hel hink kvarlämnade potatisar..
Idag, onsdag, blev det andra bullar för mig!
Så här var det... I våras bjöd Bosse på jättegoda bullar som han fått av sin kompis Stig B.
Luftiga bullar med sylt och mandelmassa...
Han förklarade hur Stig brukar baka och jag hem till stugan och provade baka efter anvisningarna, men inte blev de lika fina och goda.. Jag provade igen, men inte blev de bättre..
Så i lördags när vi träffade "Storbagarn" hos Bosse så bestämde vi att på onsdag kl 10 ska jag åka till Stig på "bakkurs"
Idag har vi bakat bullar!!!
20 st härliga bakverk med svart vinbärssylt  och 20 st med rabarbersylt.
Jag skrev upp receptet, kände på degen och bakade ut hälften.
Nu tror jag att jag kan själv!
Färdigjäst deg, förutom jäst även bakpulver i degen, hmm.
Riktigt smör och riven mandelmassa, bredbar konsistens..
Väl knådad deg kavlas ut  och delas i fyrkanter med en pizzadelare..
Blir att skaffa en sådan, snyggare snitt än med vanlig kniv!
På med smörfyllning och en tsk sylt..
Se till att alla bullar blir lika stora enl Robin Hood-metoden "ta från de rika och ge till de fattiga"
Knyt ihop snibbarna, jäs och grädda
   Uppvispat ägg och pärlsocker på..
40 st underbara bullar!
                  Närbild!!!!
Jag fick med mig hela baket hem, hade tänkt mig en påse, men generöse Stig tyckte jag skulle få allt!! Tack!!!
Åkte genast till Edestrand och bjöd faster I-G på varma färska bullar. Jo, de blev mer än väl godkända. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så gott m nybakade bullar, det var ett tag sen jag bakade bullar, tiden ...!
Hälsa Bosse och gratta på lördag.

Eva Mattmar sa...

Ska hälsa Bosse i morgon.
Bullarna var helt fantastiska!
Förstår att tiden är knapp för bullbak när man jobbar, minns hur det var en gång för länge sen...
Trevlig helg!