lördag 20 april 2024

Kalas på kalas och Ullared

Tiden går …. fort!

Tåliga penséer i kylan….

Har varit i Sverige snart tre veckor. Det har varit kallt, blåsigt, snö i luften och inte särskilt skönt att vistas utomhus. Många värmande träffar däremot ….

Förra torsdag blev vi bjudna på buffefrukost på Scandic Hotell av Cay och Gunilla, Huay Yang-grannar och vänner sen Jämtlandstiden. Vi har inte träffat dem sen de åkte till Sverige i december och nu ville de fira Lasse som fyllt år. De var i Uppsala några dagar och det blev en långfrukost på Scandic.

De kom med paket till Lasse.

Vad kan det vara?

Mycket lämpligt - ett fruktfat med både ananas och vindruvor, som skulle påminna om vår tillvaro i HY.

Så trevlig förmiddag det blev med god frukostbuffé och uppdatering om allt som hänt sen sist. Tackar! 🙏

Vi har bott hos Jan och Eva i Vaksala kyrkby förra veckan. Erik åkte till Dalarna för att isolera sig några  veckor innan 24-timmars Ultra-SM i Växjö nästa helg. Han vill inte bli smittad av något virus denna gång. Leon var hos mamma denna vecka och vi flyttade in hos Jan och Eva-Lena.

Vi gick på bio och såg filmen Den sista resan med Filip Hammar och hans far Lars Hammar. Fredrik W var också med i filmen. En mycket rolig och gripande historia om resan till Frankrike som Filip ordnade för sin far för att liva upp honom genom att återuppleva sommarvistelser som de ofta gjorde förr i tiden. Många som vi känner har sett filmen och varmt rekommenderat den. Det gör vi också!

Förra helgen gjorde vi en resa till Småland och Halland, Målet var Gekås i Ullared. Vi , som gav oss iväg, var Julia, hennes pappa Clas och jag. Bilresa via Norrköping- Linköping- Jönköping, sedan på smala krokiga Smålandsvägar till Älvsered där vi bokat Bed &breakfast för två nätter.

Här bodde vi…

Här serverades frukosten.

Bra boende i ett rum med fyra bäddar. Sköna sängar och bra frukost.

Nästa morgon…12 km bilresa till…

Hämta  varuvagn… var är ingången till det stora varuhuset?

Här är det!

Shopping! Vilket Eldorado för shoppingsugna! Allt fanns och mera därtill .

Shoppingvagnen fylldes under de sex timmar vi, Julia och jag, gick runt och provade, testade och jämförde priser med andra butiker. Många andra passade på att handla denna lördag och det kunde bli trångt att komma fram med den stora kundvagnen.

Så var vi klara med dagens inköp…

Det mesta var lite billigare än på andra ställen men numera finns så många lågprisaffärer att det knappast blir nån vinst att resa så långt för att shoppa. Men en trevlig utflykt kan vara värt mycket och vi passerar många landskap, städer och sjöar och fick se lite av Sverige.

Vättern genom bilfönstret. Blåste rätt mycket och vågorna var många på vattnet.

Småland är skogrik liksom de norra landsdelarna och ibland kändes det som att skogen ramlade på oss i kurvorna..Tur att vi hade en skicklig chaufför som kunde parera alla svängar…

Igår bjöd Carl-Uno, Evas pappa, på middag på restaurang Ragusa i Årsta. Vi var åtta pers som blev bjudna på festlig middag på restaurang och efteråt gick vi hem till Carl-Uno och fick kaffe och kakor.
Vi tackar så mycket! 💕

Min förrätt- Skagen toast

Leons dessert- glass med jordgubbar och chokladsås.

Idag blev det mera kalas då Eva-Lena fyllde år. Vi var där på em- fika med tårta och kakor. 🎉🎂🥮🍰🎉

Kan nog behövas lite åtstramning och motion efter allt detta!

söndag 7 april 2024

Hemma I Uppsala

Resan till Sverige gick väldigt smidigt och lätt. Taxi till Suvarnabhumi flygplats i Bangkok, några timmars väntan och 12 timmars flygning till Arlanda. Sov och halvsov hela resan, så skönt att flyga på natten. Planet skulle gå 00.05 men var 50 min försenat.

Erik och Leon hämtade på Arlanda och vi fick träffa nästan alla i familjen redan första dagen.

Lasse fick en fin bukett födelsedagsrosor av Erik, Marie och Leon

Vädret har inte varit det bästa denna vecka. Det har blåst och snöat, ca 0- gradigt. Kontrast till 33 gr i Huay Yang.

Påsklov denna vecka och vi har  fått träffa barnbarnen mer än vanligt. Leon har varit hos kompisar ibland. Vi har pluggat matte och shoppat med Julia.

Cuboss Open var nåt nytt för oss!

På lördag var vi med Leon på Cuboss Open. En stor tävling i att lösa Rubiks kub i olika former. Leon har tränat sen i februari att lösa 2x2x2-kub, 3x3x3 kub och Pyraminx ( pyramidkub) Oj, vad snabb han är!!!

Jag köpte en kub till mig själv och försöker nu lära mig att lösa den. Det tar tid!!

Leon, 9 är, ställde  upp i tre grenar, 2x2, 3x3 och Pyraminx. De har fem försök och det bästa och sämsta resultatet räknas bort. Snittiden räknas ut och finalerna gick på söndag.

Ca 213 fick plats att vara med i tävlingarna. Flera stod på kö och får vara snabbare med anmälan till nästa gång.

Laddad inför dagens tävlingar.

En av kuberna och tävlingsschemat. Två grenar på fm och en gren på kvällen.

Många barn och ungdomar deltog. Några enstaka vuxna och övervägande killar var med.

Några av Leons träningskuber. Han har speciella tävlingskuber  också.

Nu är de i full gång. Många bord försedda med tidtagare så vi åskådare kunde se hur snabbt det gick.

Här är han igång med en av fem omgångar.

Så var det klart! 15, 04 denna gång. Snabbaste gör honom var 7 sek på 2x2- kub

Ett mycket välordnat arrangemang och deltagarna fick vara med och serva domarna och spelarna med att vara ”runners”, hämta bägarna  med  kuber som skulle till blandning och tillbaka till spelbordet. Några var domare och tidtagare. Allt rullade på i god ordning.

Det fanns försäljning av kuber och T-Shirts och andra tillbehör.

Lite sysselsättning under väntetiden, lyckohjulet med chans att vinna godis i olika storlekar.

Och gissa hur många som ryms i lådan!

Det var en ny upplevelse för mig och Lasse att vara åskådare på en sån tävling. Mycket trevligt!

På kvällen var vi bjudna på födelsedagsmiddag för Lasse  hemma hos Jan och Eva. Där var också Tord och Lena, Carl-Uno och Wilhelm. Mycket gott fick vi och trevligt att träffa alla.

En annan god middag fick vi på fredagkväll få det vankades pitepalt hos fam Vikberg. Länge sen vi åt palt, vi har ju en restaurang i Huay Yang som serverar palt på tisdagar, Ronnys rest Wilmas efter Tap Sakae-vägen men denna säsong har det inte blivit något besök där.

Nu hoppas vi på lite vårväder nästa vecka! 😎

måndag 1 april 2024

Säsongens sista ” Långis”’ och vi samlar oss för hemfärd

31 mars.

Finaldag i vintervistet!

Ca 33 gr plus och sol, lika varmt i hav och pool!

Mmm, några fantastiska strandpromenader denna vecka! Varje dag! Idag  åkte telefonen med för lite bilder. …

Vy från bron till Sao’s, över Van Ravi Residence med poolen, kanalen och fina blombuskar i förgrunden. Där bor vi på andra våningen.

När det är lite vatten i kanalen vet man att stranden är bred och fin att gå på.

Ny och fin fotbollsplan vid Sao’s.

Där vid träden brukar folk ligga på egna solstolar, för oss är det ca 100 m till stranden..

Några fina och sällskapliga hundar…här mamma Fläckig”, fick valpar för ett par månader sen.

Går söderut först, till stenpiren där jag vänder..

Fiskebåtar vid piren. Efter lilla kortturen söderut så blir det den långa turen norrut.

Men … är det inte Eva och Jonny där framme..?

Jodå, mycket riktigt!

Havet är relativt lugnt idag och de är på väg ut och svalka sig. Hmm, säkert 30 gr i vattnet…i vår pool är det ca 31-32 gr

Det är underbart med dessa strandlångisar…

Man går och går, det ljumma vattnet svalkar skönt mot fötter och vader.,,,

Får väl summera denna säsong. Kom hit 7 november, en veckas avstickare till Taipei , Taiwan , i nov/dec för att titta på VM i 24-timmars ultralöpning där sonen Erik deltog.

Mycket, mycket träning på Ranchen. Varje dag utom fredag och söndag. Fast onsdagar har det varit två pass, Tabata på morgonen och linedance på em.

Söndag har inte heller varit träningsfria då vi på Van Ravi Residence haft vattengympa en timme på em under ledning av Eva P. Så fantastiskt bra genomfört och så många deltagare, både damer och herrar! En eloge till Eva P! 👍

Hyllningar också till alla ledare på Ranchen som kört Tabata,  cirkelträning, core/mobility, styrka/flås, Yinyoga och rörelseträning  med bambupinne. 💕👍💕👍💕

Linedance har varit en het historia. Nybörjare har svettats kl 5 på em, vi har haft mars-aprilvärme  i jan/feb så det blev inte så lyckat i år. Men fortsättarna kom en timme senare när solen gått ner och det blivit svalare och de är flitiga att lära sig nya, och svåra, danser. Vi avslutade nybörjardelen och flyttade linedancen för fortsättarna till Chang Corner där det finns AC och trägolv i st för det hårda cementgolvet.

Mindre plats förstås men vi anpassar oss. Blir det svalare nästa säsong så blir det nog Ranchen igen, kanske!

Denna säsong har också bjudit på ovanligt mycket bridgespel för mig och Lasse P. Så roligt att komma igång och fördjupa sig i budgivning och spelföring. Lasse P är en tålmodig spelpartner som kan så mycket mer än mig, men får jag göra misstagen några ggr så fattar jag till slut, kanske.

Det har gått bra för oss, måste jag säga, inte bara på grund av tur med korten! Vi får tacka Monica och Bertil som kommit till vår loftgång och spelat ett par timmar på söndagar, Mona och Lennart som vi spelat med på deras altan, fam Pierre på Orchid 3 som vi spelat hos en del torsdagar och Agneta och Anna och Örjan som vi spelat med på Colibri hemma hos Agneta. Så kul och tiden flyger iväg! Och tack Lasse P förstås!! 🙏

Mysiga  grannar har vi haft i lägenheten bredvid vår. Fredrik och Anette har vi delat loftgång med  och ätit middag med och spelat kort, 7-an, med. Och löst korsord på paddan nästan varje morgon. Så många nya ord vi lärt oss! Anette och jag har dessutom varit med på  de flesta quizen på Ranchen på tisdagarna. Också lärorikt även om vi inte var med i vinnande lag!

Denna säsong har vi storhandlat på Lazada. Många andra handlar också där för det kommer pickuper och lastbilar med varor varje dag till de olika områdena. För vår del blev det stora saker som tvättmaskin, 50-tums TV, stolar till loftgången och solstolar, mm mindre leveranser. Så smidigt sätt att handla!

Vi har också haft tillgång till TV-kanaler i år. Via Global-TV så vi kan se på de flesta kanalerna, även vintersport  från Sverige som är  spärrad i utlandet  via SVT play. Det har blivit mycket skidåkning och även mästerskap i handboll mm.

Varje fredag kl 17.30 har vi träffats på taket och pratat  och druckit något som vi tar med själva! Vi har även haft två grillkvällar och ätit på taket. Så trevligt!

Mycket mer har hänt- get together-middag, räkfrossa på femte våningen med Siv och Håkan, Dan och Karin och alla 20 gästerna, jullunch på tvåan, nyårsaftonsfirande och välkomna Eva E som kom den dagen,

Inte många utflykter till strandställena, bara två? Men desto mer poolhäng och några ggr på egen strand.

Inte heller många salengturer, några till Prachaup Khiri Khan och Dan Singh Khon. Lasse har inte mått så bra som han brukar, sviter efter bältros. Men han mådde bättre de dagar vi var i Hua Hin och firade hans födelsedag.

Vi blev bjudna på middag på Dolphin hos Eva och Jonny. Här Jonnys supergoda hallondrink..

Och deras goda köttfärspaj med sallad och coleslaw.

En dag var vi bjudna till Christina och Göran, också på Dolphin. De har köpt en ny större lägenhet med en stor välvd balkong. Så fint och rymligt de bor! Två sovrum och ett stort allrum. Fina ljusa möbler och på balkongen - en hängmatta!

Vi provar hängmattan och t o m ett snöre fastknutet i balkongräcket så du lätt kan sätta fart själv.

morgon måndag 1 april , blir vi hämtade med taxi till Suwarnabhumi flygplats i Bangkok. Planet går 2 april kl 00.05. Gäller att komma rätt dag.

Landar på Arlanda kl 7 på morgonen, lokal sommartid!

lördag 23 mars 2024

Lasse fyller år!

”Nyss” fyllde han 75 år!

Dags igen, denna gång för att fira jämn!

Vi åkte till Hua Hin och tog in på hotell fyra nätter. Passa på att shoppa och fira.

Kom hit med ”skrammeltåget” i onsdags. En upplevelse att åka det tåget! Dörrarna är öppna, svårt att få sittplats, stannar på 16 hållplatser på 2,5 timmar, kostar 25 baht/person( ca7 kr) men man träffar ofta nån farang eller thai att surra med. Denna gång en dansk som hade cykeln med sig och cyklat runt i  Thailand ett par månader. Så nöjd med cykelturen! En thaitjej satt bredvid mig och hjälpte mig med uttal och betydelse av ortsnamnen vi passerade. När vi kom in i Hua Hin började det ÖS-regna, har inte kommit regn på månader!! Vi tog en taxi till hotellet DusitD2 där vi bokat fyra nätter.

Kvällsutsikt från hotellfönstret över den upplysta trädgården

Trappan upp till poolomådet ser ut som en slalombacke i kvällsskenet…

Hotellet är fräscht och modernt, lugnt läge, vi hör inte ett ljud utifrån,  jätteskön säng, saknar dock balkong.

En fantastisk takpool med sköna bås att sola och vila i.

Gym och fitnessanläggning samt  bar i anslutning till poolen.

Stort frukostutbud som passar alla kategorier. Flera asiatiska soppor och rätter och europeisk frukost med ägg och bacon, bröd och tom ostskivor,  yoghurt, frukt och danska wienerbröd.

Torsdagen var uppehåll från regn hela dagen och vi var på Market Village och betade av en lååååång lista med saker att handla.

Torghandel utanför MV med några nya frukter.

Vad är det? Jo, Kad Kokoa fick vi veta. Fick smaka en kärna ur den stora frukten. Tuggade sönder kärnan och inuti små blå frön som smakade …. ingenting. Googlade vid hemkomsten och det var tydligen något som används i st f kakao. Därav namnet. Hmm. undrar vad som används i chokladfabriken..

På kvällen blev det nattmarknad i centrum med mera inköp och middag på andra våningen av restaurang

Fredag 22 mars- den stora dagen.

Efter frukost tog vi en lång promenad på den fina stranden, så långt att vi inte orkade gå tillbaka i värmen utan tog en grön pickup-taxi som går i skytteltrafik från centrum till södra delen.

Sen till takpoolen och en stunds skön vila i vilobåset.

Dags för lunch och ett besök i The Chocolate Factory.

Såg lite dekoration av bakverk och försäljning av produkter.

Rör ihop chokladsmet och dekorerar bakverk…

Restaurangen i anslutning serverade mycket exklusiva chokladdrinkar och chokladglasscuper förutom ett stort utbud av maträtter. Allt kostade en bra slant och vi bestämde oss för gulaschsoppa med tunn brödbit och var sin drink och cup. Jättegott!

Så god soppa..

Stor glasscup…och en mintchokladdrink till mig. Chokladen smakar precis som den ska - Kad Kokoa eller kakao??

Fin trädgård med ett porlande vattenfall…

Hem igen för lite vila och poolhäng.

Kvällen började med mousserande vin på hotellrummet.

Sen till ett ställe vi fått rekommenderat att besöka. En Food Court vid Soi 88 med musikunderhållning. Vi hade sökt reda på det dagen innan och dagtid  var det tomt och öde med massor av sittplatser och en stor tom scen.

På kvällen fylldes platsen av gäster, musiker och dansare..

Vi beställde in mat och stora Chang och lyssnade till 10-mannaorkestern, de spelade så högt så ingen konversation behövdes, låtarna avlöste varandra.

15 tjejer dansade på den avskärmade platsen nedanför scenen. Många från publiken gick in och dansade tillsammans med tjejerna, ibland långdans och ibland på rad.

Hög stämning ändå till— det började droppa lite från ovan, folk lämnade sina bord och drog sig under taken, det blev ÖS-regn och snart var det lika tomt bland borden som på dagen!

Alla stod under tak, ingen tog sig därifrån, musiken spelade, ingen dansade längre.

En rolig trollkarl bland matgästerna underhöll oss ett tag med ballonger och trollkonster.

Regnet avtog så småningom och vi vågade promenera tillbaka till hotellet. Lite duggregn bara men vilka vattensamlingar efter vägen! Vi blev varnade av en mötande kvinna som hade gympaskor att vattnet stod högt på vissa ställen men vi hade foppatofflor och plastsandaler och kunde vada fram i flera decimeter högt ljummet vatten.

Hemma, lite blöta, drack vi kaffe och goda kakor från chokladfabriken och resten av skumpan.

Sen sov vi gott…

Idag vilar vi, får bli lite poolhång och ikväll blir det ett besök på Cikada- marknaden. Vi bor nära den och där är det mysigt att äta middag och sitta i den fina trädgården och lyssna till musik.

Kaffe Macciato testade jag på Blue Port!

I morgon tar vi tåget tillbaka till Huay Yang…

💕💕💕 💕💕💕 💕💕💕 💕💕💕 💕💕💕💕

Några dagar tidigare… måndag kväll… överraskade våra grannar och kompisar Lasse med att bjuda på drink på balkongen och middag på Cha Bar!

Drink på balkongen hos Eva och Lasse P

Eva E omgiven av Lars B, Lasse P och Lasse Ö

Ytterligare en Lasse E sitter utanför bild.

Alltid god mat på Cha Bar( gamla Blå stolarna)

Kvällen till ära blev det också dessert!

Tack så mycket alla fina grannar och kompisar!!

🎂🎂🎂 🎉🎉🎉 💕💕💕 🎉🎉🎉 🎂🎂🎂

Söndag kväll bjöds det till 50-årskalas på Piranya, också kallat restaurang Taket

Det var ”Nattis”, som fyllde 50 år ( jag trodde hon var 35, max 40 år. Hon är sambo med Jan Ö i vårt hus. De bjöd alla som ville och kunde på middag. Vi och Eva och Lasse P gick dit och där var det uppdukat med dricka, vårrullar, nötter, frukt mm som förrätt.

Flera gäster kom och sen fick vi beställa vad ville från husets meny till varmrätt och sen fortsatte festen till sena natten med karaoke mm. Vi åkte hem tidigare, hade ju måndagsträningen halv åtta att ta hänsyn till. Men det blev ett riktigt 50-årsfirande av Nattis!

Tack för en trevlig fest! 🙏